چگونه شرکت های گاز ، برق و آب از مردم کلاهبرداری میکنند ؟


وبلاگ طلوع امید - تا قبل از تعدیل قیمتهای گاز و برق و آب مصرفی ، دولت بکرات اعلام میکرد که نه تنها از ارائه این گونه کالا و خدمات هیچگونه سودی نمیبرد بلکه هزاران میلیارد ریال هم یارانه غیر مستقیم به مصرف کنندگان پرداخت میکند و مکررا درخواست میکرد تا قیمت این حاملهای انرژی تعدیل شود ( قیمت ها به قیمت های جهانی نزدیک شود یعنی : بهای تمام شده کالا و خدمات تولید ( ساخته ) شده + سود متعارف + مالیات بر ارزش افزوده ) و مردم را با این وعده ها دلخوش میکردند که اگر یارانه ها هدفمند و قیمتها تعدیل شود ، قسمت عمده ای از این یارانه های غیر مستقیم بصورت مستقیم به مردم پرداخت خواهد شود و الباقی هم در طرح های توسعه و آبادانی سرمایه گذاری میشود و کشور پیشرفت خواهد کرد و ...

تا اینجا مقدمه ای بود بر آنچه که گذشت . حال سومین مرحله از پرداخت نقدی یارانه ها فرا رسیده و مردم هم قبوض نجومی برق و آب و گاز را دریافت کرده اند حال مردم باید از خود این سوال را بپرسند که مگر قیمتهای حاملهای انرژی جهانی نشده پس چرا نرخ مصرف بصورت تصاعدی محاسبه میشود ؟ مگر دولت از فروش بیشتر این کالا و خدمات سود بیشتری نصیبش نمیشود ؟ پس چرا گران فروشی میکند ؟ آیا دولت میخواهد پرداخت یارانه ها را با دریافت قبوض نجومی این جیب به آن جیب کند و از این راه هم سود دیگری نصیبش شود ؟

در جواب این پرسشها عده ای از طرفداران تز اقتصادی دولت میگویند : دولت با تصاعدی محاسبه کردن میزان مصرف میخواهد جلوی اصراف را بگیرد ! اولا دولت اگر نگران اصراف است میتواند خطوط انتقال برق و لوله های پوسیده آب را تعویض و ترمیم کند که حدودا 30 درصد اتلاف انرژی در این مسیر ها هدر میرود در ثانی دولت مگر به این حاملهای انرژی یارانه غیر مستقیم میدهد که از مردم توقع ریاضت اقتصادی دارد .

حال با مثالی نحوه دزدی شرکت های گاز و برق و آب را برای شما توضیح میدهم . فرض کنید شما به میوه فروشی رفتید و میدانید قیمت هر کیلو سیب قرمز 2500 تومان است ولی میوه فروش به شما میگوید :

قیمت 100 گرم سیب 250 تومان ====> که میشود کیلویی 2500 تومان
قیمت 300 گرم سیب 900 تومان ====> که میشود کیلویی 3000 تومان
قیمت 500 گرم سیب 1750 تومان ====> که میشود کیلویی 3500 تومان

و اگر 1 کیلو سیب هم بخواهید به شما دو تا کیسه 500 گرمی میدهد با قیمت هر کیسه 1750 تومان !
شما وقتی اعتراض میکنید که این گران فروشی ست همه جا سیب را کیلویی 2500 میدهند وی بشما میگوید : خب من هم کیلویی 2500 تومان میدهم بشرطی که فقط 100 گرم بخواهی ! و گرنه اگر بیشتر بخواهی و برای اینکه در خوردن میوه اصراف نکنی باید قیمت بیشتری بپردازی !

با فرض اینکه این میوه فروشی در نزدیکی منزل شما باشد و در آن زمان میوه فروشی دیگری باز نباشد و یا خیلی به محل شما دور باشد ( غیر رقابتی بودن و انحصار در فروش کالا و خدمات ) شما مجبورید هر کیلو سیب را به قیمت بیشتری بخرید و ناز میوه فروش را هم بکشید تا میوه پلاسیده و له شده بشما ندهد ( که میدهد ! ) و تازه میوه فروش بر شما منت هم بگذارد که شما را توجیه اخلاقی کرده تا در خوردن سیب زیاده روی نکنید !

حالا اگر این مثال را متوجه شدید آنرا تعمیم دهید به نحوه محاسبه قیمتهای برق و آب و گاز و آنگاه خواهید فهمید دولت چگونه هم بهای تمام شده این کالا ها را از شما میگیرد و هم سود متعارف و مالیات بر ارزش افزوده اش را و هـــــــــم درآمد حاصل از محاسبه تصاعدی قبوض شما را !!!

اگر این اسمش دزدی نیست پس چیست ؟



0 نظرات :: چگونه شرکت های گاز ، برق و آب از مردم کلاهبرداری میکنند ؟