10 اشتباه وبلاگ نویسان ایرانی


1.فونت درشت!
برخي فكر ميكنند كه استفاده از فونت با اندازه درشت براي نوشتن مطالب توجه خواننده را بيشتر جلب ميكند. البته اين تفكر درستي است اما نه وقتي كه همه مطالب وبلاگ با فونتهايي با سايز درشت نوشته شده باشد. خواندن مطالب وبلاگ با فونت درشت مثل خواندن روزنامه اي است كه همه مطالب آنها با فونتي هم اندازه تيتر صفحه نخست نوشته شده باشد. استفاده از فونتهاي با اندازه درشت معمولا نشان از تازه كار بودن نويسنده وبلاگ در دنياي وب و اينترنت است.

2.موزيك در وبلاگ
اين ديگر تازه كار و حرفه اي ندارد و به هرحال برخي از وبلاگ نويسان بر اين اعتقاد هستند كه خوانندگان وبلاگ ايشان در هنگام خواندن مطالب براي حفظ سلامتي هم كه شده بايستي كمي برقصند! بنابراين يك آهنگ شش و هشت را انتخاب ميكنند و با كمك دوستان حرفه اي تر كاري ميكنند كه خواننده وبلاگ به محض باز كردن وبلاگ ايشان محكوم به شنيدن موسيقي مورد علاقه نويسنده شوند. گاهي هم موسيقي وبلاگ از نوع سنتي يا حماسي ، بنياميني و ... انتخاب مي شود. اما باور كنيد شنيدن ناخواسته موسيقي از هر نوعش هميشه هم جالب نيست ، بخصوص وقتي خواننده در ساعت دو بامداد و وقتي همه خوابند در اتاق تاريك نشسته و ناگهان اسپيكر كامپيوتر همه خانواده را به رقص مي آورد! يا اينكه چند وبلاگ با هم باز شده و هر كدام ساز خود را مي زنند يا اينكه خواننده وبلاگ در حال گوش دادن به موسيقي يا راديوي مورد علاقه خود است ، در اين حالات موسيقي وبلاگ تنها يك مزاحم آزار دهنده خواهد بود. به خاطر داشته باشيد خوانندگان وبلاگ براي خواندن مطالب شما به وبلاگتان مي آيند نه شنيدن موسيقي! اگر مايل به نمايش سليقه خود را در انتخاب موسيقي براي خوانندگان وبلاگتان هستيد مي توانيد كنترل مديا پلير يا لينك مستقيم فايل موسيقي را در وبلاگ قرار دهيد تا كاربر به انتخاب خودش به موسيقي گوش فرا دهد!

3.جاوا اسكريپت
شما شاهكاريد! جدي ميگويم! وقتي وارد وبلاگتان مي شوم پنجره اي باز شده با نمايش پيامي به من خوش آمد مي گويد و بعد پنجره وقت بخير باز ميشوند گاهي هم اسم پرسيده مي شود تازه وقتي هم ميخواهم پنجره مرورگر اينترنت را ببندم پنجره اي باز ميشود و پيغام ميدهد كه "كجا ؟ بودي حالا!"، "خداحافظ عزيز" يا "زود رفتي رفيق واي ميستادي چايي دوم" ! تازه وقتي وارد وبلاگتان ميشوم از زمين و زمان گل مي ريزد و كلي ستاره هم در مرورگر اينترنت به دنبال نشانگر ماوس هستند در ضمن هزار تا نوشته متحرك هم در بالا و پايين و چپ و راست در حال موج زدن هستند! نگفتم شما شاهكاريد! معلومه كارتان خيلي درسته و كلي كامپيوتر بلد هستيد! اما راستش من فقط!... فقط آمده بودم آخرين مطالب وبلاگت را بخوانم كه آنهم با اين همه گلريزان در وبلاگت نشد.

4.نظر دهي بي معنا
من عاشق اينكار هستم! اينقدر كه به خاطر همين كار مدتي در آسايشگاه به سر بردم! فقط كافيست يك پست در وبلاگم ثبت كنم آنوقت در بخش نظرات هزار تا وبلاگ كه حتي مطالب آنها را دنبال نميكنم يك نظر مي گذارم كه "وبلاگ خوبي داري به ما هم سر بزن!" البته چون جديداً اين متن خيلي ضايع شده است با كمي تغيير از عباراتي مثل "با نظرت موافقم به من هم سر بزن" يا "واي! چه مطالب جالبي نوشتي، منم به روز كردم به وبلاگم بيا!" استفاده ميكنم. اصولا به قول ماكياولي هدف هر گونه ضايع بازي را توجيه ميكند. از قرار صدها نفر مانند آنچه كه اشاره شد معتقدند با درج نظرات بي تاثير و تبليغاتي و آزار نويسندگان يا خوانندگان ديگر وبلاگها مي توانند براي خود بازديد كننده كسب كنند.

5.توجه بيش از حد به جنس مخالف!
بايستي اعتراف كنم كه با خواندن بسياري از وبلاگها به نظر مي رسد كه هدف و انگيزه نوشتن وبلاگ توسط نويسنده و مخاطب اصلي آنها تنها يك نفر از جنس مخالف هست (نه اينكه ما از اين كارها نكرديم!) يا برخي هم كمي وسعت نظر دارند و دنيا را بزرگتر مي بينند و كلاً جنس مخالف را هدف قرار مي دهند و حالا با توجه به جنسيت نويسنده در حال نمايش روشنفكر بودن، با سواد بودن، دلربا بودن يا متفاوت بودن خود هستند. دوست نازنين! اگر دنبال دوست يا همسر از اين طريق هستي از نظر من هيچ مشكلي ندارد ولي خواهشا آدرس چنين وبلاگي را هر هفته براي همه دوستانت نفرست و آنرا به عنوان وبلاگ اصلي خودت معرفي نكن!

6.فحاشي
بعضي ها فكر ميكنن قرار است عليه هنجارهاي جامعه شورش كرده و آنرا تغيير دهند و براي شروع هم از ادب و عفت كلام شروع كرده اند و هر چي فحش خواهر و مادر دار را در مطالب وبلاگ خود جاي ميدهند. اگر ميخواهيد بگوييد با چيزي مخالف هستند يا از آن متنفر هستند و آنرا به خواننده هم تفهيم كنيد لازم نيست از فحشهاي ركيك آنهم از آن نوعش استفاده كنيد در صورت استفاده از كلمات مناسب تر نيز خوانندگان مخالفت يا تنفر شما را درك خواهند كرد. به خاطر داشته باشيد كه وبلاگ شما تنها توسط دوستانتان خوانده نمي شود و ممكن است يك نوجوان يا حتي فردي از سر كنجكاوي و در گردش در لينك ديگر وبلاگها يا تصادفي به وبلاگ شما سر بزند و باور كنيد در اين شرايط مطالب وبلاگ شما ميتواند آزار دهنده باشد و حتي ارزش نظرات شما را نيز كم رنگ كند.وبلاگ يك گفتگوي خياباني با چند دوست نزديك نيست و استفاده از فحشهاي ركيك نه تنها هنجاري را تغيير نمي دهند بلكه تنها چيزي را كه عوض ميكند نوع برداشت خوانندگان وبلاگ از شخصيت شما خواهد بود.!

7.استفاده از تصاوير حجيم
معتقد هستند كه هر ايراني از يك خط اينترنت ADSL با 256 KB پهناي باند برخوردارند. مسلم است كه اين واقعيت ندارد اما برخي آنقدر از تصاوير با حجمهاي بالا در وبلاگ خود استفاده ميكنند كه تنها ميتوان نتيجه گرفت كه آنها فكر ميكنند خوانندگان آنها به اينترنت پرسرعت دسترسي دارند. استفاده از تصاوير در مطالب وبلاگ به جذابيت آنها كمك ميكند اما لازم است در انتخاب تصاوير (سايز و حجم فايل) دقت كنيد. تصاوير زياد و سنگين باز شدن كامل وبلاگ را به شدت كند ميكند در ضمن گاهي هم صفحه كامل نمايش داده نمي شود. استفاده از تصاوير كوچك و كم حجم آنهم در مطالبي كه واقعا استفاده از تصاوير آنها را گويا تر ميكند نشاني از حرفه اي بودن شماست.

8.كپي از نرم افزار ورد مايكروسافت
شايد ديده باشيد كه وبلاگهايي هستند كه فقط شامل متن هستند اما با اينحال بارگذاري و نمايش صفحات آنها كند است. يكي از دلايل اينكار كه البته در بين وبلاگ نويسان ايراني نيز رايج است استفاده از نرم افزار Word شركت مايكروسافت براي نوشتن مطالب و سپس كپي آنها در فرم ورود اطلاعات پنل مديريت وبلاگ است. مزيت استفاده از اين روش حفظ متن نوشته شده در كامپيوتر شخصي،عدم نياز به آنلاين بودن هنگام تايپ مطالب و دقت بيشتر در ويرايش مطلب است . اما وقتي مطلبي مستقيم از نرم افزار ورد به فرمهاي پنل مديريت وبلاگ وارد مي شود كدهاي HTML زيادي همراه مطلب منتقل مي شوند كه بدليل تبديل فرمت Word به HTML است. گاهي حجم اين كدها از خود مطلب هم بيشتر است. يك روش براي حل مشكل اين است كه مطالب خود را قبل از انتقال به وبلاگ به نرم افزار notepad ببريد و سپس مجدد از آنجا كپي و به پنل وبلاگ منتقل كنيد در پنل برخي سرويسهاي وبلاگ مانند بلاگفا دكمه (ايكون) خاصي هم در نوار ابزار براي حل اين مشكل قرار دارد و كافيست پس از انتقال از ورد به پنل ،مطالب را انتخاب (select) كرده و يكبار اين دكمه را بزنيد تا محتواي منتقل شده از كدهاي بي مورد و زيادي پاكسازي شود.

9.كپي برداري بيش از حد از وبلاگ ديگران
اگر وبلاگ شما قرار است به عنوان معرف مطالب ديگر وبلاگها باشد مشكلي نيست اما اگر واقعا مايل هستيد به عنوان يك وبلاگ نويس و نويسنده به وبلاگ نويسي بپردازيد خوب خواهد بود كه در استفاده از مطالب ديگر وبلاگها زياده روي نكنيد . خوانندگان واقعي وبلاگ شما به دنبال نظرات و مطالب شما هستند و نه مطالب وبلاگهايي كه شما ميخوانيد. اگر از مطالب ديگر وبلاگها را مناسب براي خوانندگان وبلاگ خود ميدانيد ميتوانيد به مطالب آنها لينك دهيد.

10.بزرگترين اشتباه ، نديد گرفتن پند ديگران
باور كنيد اين اشتباه خيلي خيلي رايج است. هر چه بگوييم خوب نيست از فونت درشت استفاده كنيد، از موسيقي كمتر استفاده كنيد ، بي خيال افكتهاي جاوا اسكريپت در وبلاگتان شويد و يا از نظرات بي معني و تبليغاتي بپرهيزيد ولي برخي گويي گوششان بدهكار نيست هر چه بگوييم آنها كار خودشان را ميكنند و جالب آنكه با داشتن يك قالب سنگين صد كيلو بايتي و هزار جور افكت جاوا اسكريپتي و موسيقي آنچناني در وبلاگ احساس حرفه اي بودن هم ميكنند!

0 نظرات :: 10 اشتباه وبلاگ نویسان ایرانی